Forsiden



Hvad har vi egentlig gang i?



Det oprindelige mountainbikespor er blot anlagt ved at markere med røde prikker på træerne, hvorefter der er kørt direkte på skovbunden. I Hareskovene har skovbunden meget forskellig karakter og bliver slidt på forskellig vis, ligesom der er flere områder, hvor vandet naturligt samler sig. Det resulterer i, at sporet skifter tilstand afhængig af vejret. I tørre perioder er det stenhårdt og i våde perioder bliver det til en mudderpøl. Når der opstår mudder, er der en tendens til, at der køres uden om i stedet for gennem mudderet. Dette skaber desværre endnu bredere mudderområder.


Mudderområderne giver følgende ulemper:

  • vandet samles og sporet er længere om at tørre, hvorved effekten forstærkes
  • det afholder specielt børn og mindre erfarne fra at komme ud at køre
  • mudderet slider mere på cyklerne
  • skovens øvrige brugere kan nemt få det indtryk at mountainbikekørsel ødelægger skoven
  • mange ryttere vælger andre steder at køre
  • det er ikke særlig pænt


før og efter



Når en strækning skal renoveres, skal der bygges et nyt spor helt fra grunden. Muldlaget graves væk, der lægges et holdbart lag af stabilgrus eller singles og derefter lægges et tyndere kørelag. Resultatet er et spor, der er tørt og kan holde til mountainbikekørsel i mange år. I meget våde områder bygges broer. Billederne her er fra det samme sted, bare med to års mellemrum. Det første før renovering, og her et to år efter renovering. Som det ses, er der markant forskel på sporet!


Renovering af mountainbikesporet giver derfor:

  • et æstetisk pænt spor, der passer ind i skovens øvrige omgivelser
  • et solidt spor, der kan holde til de mange besøgende
  • et tørt spor, der kan køres hele året, selv i de meget våde perioder, uden at der opstår mudder og erosion
  • et både behageligt og udfordrende spor, hvor udfordringen ligger i sporets karakter (sving, bakker etc.) og ikke i tykt mudder
  • et tydeligt markeret spor, så alle kan finde vej
  • et pænt spor der falder i ét med omgivelserne, så skovens øvrige gæster får en positiv oplevelse af mountainbikere i skoven
  • øgede kvalitet og kørbarhed som vil få flere MTB’ere til at benytte disse frem for skovstierne, så konflikter og sammenstød med skovens øvrige brugere så vidt muligt undgås


Et renoveret spor vil derfor være en indbydelse til at flere kan komme ud at cykle i skoven, såvel børn som ældre. Det vil ikke kræve et udstyrsstykke i dyre cykler og muddertæt tøj eller kræve, at man er cykelmekaniker for at rengøre sin cykel efter turen.


I det hele taget vil det i højere grad blive en sport for alle.


Naturstyrelsen har udarbejdet nogle generelle retningslinjer for MTB spor i de offentlige skove. Et springende punkt er, at den maksimale byggehøjde er 30 cm over skovbunden.


Tilbage



Hareskovens MTB Sporgruppe